PRAKTIJKBOEK LEESSTIMULERING IN DE ONDERWIJSPRAKTIJK
informatie:
Haal meer uit het lezen van boeken
Met praktische instructielessen en duidelijke opdrachten
Voor groep 1 t/m 8
 
Wist je dat kinderen 50% meer rendement halen uit lezen, als zij praten en schrijven over de boeken en rijke teksten die ze hebben gelezen? En door met elkaar te praten over interessante teksten en mooie boeken, wordt lezen ook nog eens veel leuker! Het praktijkboek Leesstimulering in de onderwijspraktijk van Frans Winkels, onderwijskundige en taal- en leesexpert van APPRIS, gaat in op al deze aspecten. Met praktische instructielessen, handige hulpjes en duidelijke presenteeropdrachten leren kinderen uit groep 1 t/m 8 inspirerend te vertellen en schrijven over boeken. En dat stimuleert de leesmotivatie!

Leesstimulering in de onderwijspraktijk: 

  • maakt lezen ruim 50% effectiever; 
  • is praktijkgericht, met uitgewerkte opdrachten; 
  • heeft heldere en praktische instructies voor de leerkracht; 
  • biedt toegang tot online printbare werkbladen; 
  • is bij alle soorten boeken en teksten te gebruiken. 

Het praktijkboek bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Voordoen. Dit onderdeel bestaat uit 5 instructielessen, waarmee de leraar voordoet hoe je een verhaal navertelt, hoe je een boekbespreking houdt, hoe je een boekverslag schrijft, hoe je een spreekbeurt voorbereidt en uitvoert en hoe je een werkstuk voorbereidt en publiceert. 
  • Uitleggen. Met behulp van opdrachtkaarten gaan leerlingen vervolgens zelf aan de slag. In het onderdeel ‘uitleggen’ vindt de leraar instructies voor het uitleggen van de opdrachten. 
    > Bekijk hier een voorbeeld 
  • Opdrachten. In dit hoofdstuk vind je alle opdrachtkaarten voor de kinderen, gerangschikt van onderbouw naar bovenbouw. 
    > Bekijk hier een voorbeeld opdrachtkaart 
  • Hulp. Hier staan alle hulpkaarten gerangschikt. 
  • Boeksoorten. Hier vinden leerlingen uitleg over de verschillende boekgenres en de bijbehorende pictogrammen. 
  • Vertellen en zien (presentatievormen). In dit hoofdstuk worden alle presentatievormen overzichtelijk weergegeven op kopieerbladen. 

Recensies Leesstimulering in de onderwijspraktijk

Recensie Wij leren:
'Ik heb de opdracht boekbespreking leesboek in mijn combinatiegroep 5/6 ingezet. Het was opvallend dat leerlingen zelf kwamen vragen wanneer ze hun boekbespreking konden houden. De opdrachtkaart gaf de leerlingen structuur en zelfvertrouwen. Bovendien werd het begrijpend lezen gestimuleerd door de hulpkaart leesboek. Alweer zo’n bewijs dat begrijpend lezen geen apart vak is!'
Lees de gehele recensie op wij-leren.nl

Recensie NBD Biblion:
'Leesstimulering kan veel leuker, spannender, creatiever, met een hoger effect en rendement. Aantrekkelijk vormgegeven praktijkboek. Een must voor het leesonderwijs op elke basisschool.'


Art.Nr. EAN Omschrijving Adviesprijs Order
PBL1019789055668304Leesstimulering in de onderwijspraktijk€ 39,50
Recensies

 

... omdat onderwijs ook Šnders kan